Mezinárodní přeprava zboží, zejména v námořním sektoru, je založena hlavně na kontejnerové přepravě. Tyto kontejnery jsou vyráběny ve standardních velikostech a lze je efektivně přepravovat na dlouhé vzdálenosti.
Standardizované kontejnery změnily odvětví přepravy a dopravy a umožnily snadnou přepravu zboží po železnici, silnici a lodi, protože kontejnery se hodí na různé formy přepravy.
Kontejnerová lodní doprava oslavila v roce 2006 50. výročí
Krabice podobné moderním kontejnerům se v Anglii používaly pro kombinovanou železniční a koňskou dopravu již v roce 1792. Během druhé světové války se v USA používaly malé kontejnery jako prostředek rychlé a efektivní vykládky a distribuce zásob.
V roce 1955 Malcom P. McLean, podnikatel v přepravě nákladních vozidel koupil paroplavební společnost s myšlenkou přepravovat celé přívěsy nákladních vozidel s nákladem, který by byl stále naložený a krytý. Jeho ideou bylo, mít jeden kontejner, který by mohl být zvednut z vozidla přímo na loď i s obsahem uvnitř. Kontejnery by bylo možné zároveň plynule přesouvat mezi loděmi, kamiony a vlaky. To by zjednodušilo celý logistický proces - realizace této myšlenky nakonec vedla v příštích 50 letech k revoluci v nákladní dopravě a mezinárodním obchodu.
Realizace se povedla
Tento způsob dopravy přináší mezinárodnímu obchodu obrovské výhody, pokud jde o snížení nákladů na dopravu, poškození zboží a krádeže.
Vzhledem k tomu, že produkt zůstává uvnitř kontejneru od samého začátku, od výrobce ke koncovému zákazníkovi, je distribuční řetězec zjednodušený a každý pohyb je automatizován díky použití konkrétních prostředků.
Přepravní kontejner: jak je
Dalším logickým krokem bylo, že velikosti kontejnerů mohly být standardizovány tak, aby je bylo možné efektivně stohovat, a aby mohly být lodě, vlaky, nákladní automobily a jeřáby v přístavu speciálně vybaveny nebo postaveny podle specifikace jedné velikosti.
Standardizace, to je ono
Tato standardizace nyní platí v celém globálním průmyslu, a to díky práci Mezinárodní organizace pro standardizaci, která v roce 1961 stanovila standardní velikosti pro všechny kontejnery.
Klasický kontejner má pevné boční povrchy a zadní uzávěr se dvěma snadno uzavíratelnými bočnicemi. Pro zvláštní použití, jako je přeprava chlazených výrobků, se používají chladírenské kontejnery.
V dnešní době je prodej či pronájem kontejneru jednoduchou záležitostí.
Mnoho společností ke kontejnerům nabízí i bohatý doplňkový sortiment – za zmínku stojí především pronájem mobilního oplocení a mobilních toalet, vnitřní vybavení kontejnerů se liší, záleží na jednotlivých požadavcích zákazníků.